Linia, która nie miała szczęścia do inwestorów, zostanie zmodernizowana. Będzie to nowoczesna, szybka linia ze stacji w Ostrołęce do Chorzel, czyli trasa północna, w kierunku Olsztyna. Kierowanie ruchem będzie się dobywać elektronicznie, a przystanki zostaną dostosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnością. Pociąg będzie jechał 120 km/h.
Podróżowanie do Olsztyna z prędkością 120 km na godzinę
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na modernizację trasy Ostrołęka – Chorzele, 26 lipca 2019 r. na stacji w Ostrołęce. Linię do Chorzel zmodernizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe sp. z o. o., umowa opiewa na 314,7 mln zł.
Linia przestała działać 18 lat temu. Jednak inwestycja ostatecznie znalazła się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, do roku 2023 r. Prace wesprze Unia Europejska, dzięki Regionalnemu Programowi Operacyjnemu. Dla ostrołęczan ważne jest , ze inwetycja obejmuje remont mostu kolejowego na Narwi oraz że to na stacji w Ostrołęce będzie się mieścić lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.
Ireneusz Merchel - prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe, powiedział:
Nie przewidujemy znaczących utrudnień. Pasażerowie pojadą ta linią za 3 lata. teraz jest prowadzona analiza, która ma określić dokładny zakres prac. To jednak prawie 60 km torów, budynki, urządzenia.
Inwestycja w liczbach:
- 4 stacje
- 4 przystanki
- 57 km linii kolejowej
- 35 przejazdów kolejowo-drogowych
- 6 mostów
- 14 przepustów
- 19 rozjazdów
Stacje do modernizacji to:
- Ostrołęka
- Grabowo
- Jastrząbka
- Chorzele
- oraz przystanki Nowa Wieś Kościelna
- Zabiele Wielkie
- Parciaki
- Olszewka
.
Co się zmieni dla pasażerów: powstaną nowoczesne perony z ławkami, wiatami i oświetleniem. Dobrą orientację zapewnią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Linie naprowadzające ułatwią drogę osobom niewidomym i słabowidzącym. Będą również udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a składy z towarami do 80 km/h. Roboty planowane są od 2020 roku, a zakończenie w 2022 r. Projekt realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”. Pierwsza łopata zostanie wbita jesienią 2019 r.
Zobacz inne materiały
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?